Ontdek je eigen taal

Innovatief. Transparant. Betrouwbaar. Elke organisatie is het of wil het zijn. Daarom wordt er kwistig met deze woorden gestrooid op websites, in brochures of tijdens presentaties. Omdat iedereen ze al gebruikt, loont het om andere woorden te kiezen als je over je organisatie schrijft of spreekt. Je belangrijkste bron?
Jij en je collega’s.

De taal van je bedrijf spreken is iets anders dan met vaktermen smijten. Hoe blijf je ver weg van clichés als ‘de innovatieve kracht’ of  ‘het betrouwbare karakter’ van je organisatie, zonder dat je vervalt in vaktaal?

Ontdek de taal van je bedrijf:

Vraag door
Tijdens een brainstorm of meeting komt de term vast een keer voorbij: jullie zijn innovatief, transparant én betrouwbaar. Reageer meteen. Waaruit blijkt die transparantie? Zijn wij innovatiever dan de concurrent? Deze voorbeelden kun je meteen gebruiken in je presentatie.

Vertel door
Door iemand anders te vertellen over jouw organisatie, dwing je jezelf om eigen woorden te gebruiken. ‘Innovatief’ klinkt opeens nietszeggend. In plaats daarvan vertel je over een project waarin jullie iets nieuws hebben gedaan. Automatisch komen er nieuwe woorden bovendrijven. Dit is jullie taal!

Vat samen in voorbeelden
Beschrijf in een paar zinnen wat jouw organisatie doet en waarom jullie het op deze manier doen. Noem altijd voorbeelden van projecten, van hoe jullie werken of vertel over de ontstaansgeschiedenis. Dit maakt jullie uniek en daarmee verwerf je een plekje in het brein van je lezer of luisteraar.

Ik blog regelmatig over wat ik opsteek tijdens klantcontacten. Doe jij het anders? Deel het met mij! Volg mij op Twitter @hannekebulten