Zo lever je bewijs

Je kunt het. Jouw bedrijf is er in gespecialiseerd. En toch wil die klant je eerst uitproberen. In de vorm van een proeftekst, proefles of dummy. Doe jij wat je zegt? Schrijf je inderdaad teksten ‘die de aandacht van de lezer trekken?’ Werkt jouw product of dienst?

Wantrouwend? Welnee. Jouw klant laat zijn gezonde verstand spreken. Hij wil weten of het klopt wat je op je website hebt staan. Zo ja, dan gaat hij graag met je in zee. Sta je met je mond vol tanden? Ga dan aan de slag met het verzamelen van je bewijs.

Zo laat je zien wat je kan:

Hou het simpel
Formuleer in één zin wat je doet. Vermijd overdreven taalgebruik, zoals ‘de beste, de enige, het mooiste.’ Laat dat aan je klant over om te beoordelen. Doe ook geen uitspraken die alleen maar vragen oproepen.

Laat het zien
Mijn klanten verwachten dat ik de Nederlandse taal op de juiste manier gebruik. Daarom doe ik mee aan het Groot Edes Dictee. Spannend, want helemaal foutloos ga ik het dictee niet maken, maar meedoen is belangrijk dan winnen: ik werk er aan mijn bewijs.

Koester kritiek
Kritische noten komen van iemand die aandacht heeft voor jou. Koester ze, en geef de aandacht terug: stel vragen, betrek ze, bijvoorbeeld bij het vaststellen of aanpassen van je proefaanbod.

Raadpleeg een leek
Wat voor jou gesneden koek is, laat een ander met een hoofd vol vraagtekens achter. Stap uit je ‘circle of trust’, sta open voor vragen die jou hoofdbrekens opleveren. Dit is de manier om te werken aan nog meer bewijs.

Ik blog regelmatig over wat ik opsteek tijdens klantcontacten. Hoe doe jij het? Deel het met mij!
Volg mij op Twitter @hannekebulten