Gaat jouw tekst links- of rechtsaf?

Schrijven is: eerst praten, dan denken en dan pas doen. Er valt namelijk iets te kiezen. Je kunt linksaf, rechtsaf of rechtdoor. Bij die laatste optie blijf je op twee gedachten hinken. En daar heeft niet alleen de lezer last van, het beperkt jou ook bij het schrijven.

Hoe kies je een richting voor je tekst? Moet je niet gewoon beginnen en zien wat er uitkomt? Nee. Sla vooraf piketpaaltjes in de grond, en blijf daar binnen. Allereerst door op te schrijven wat het doel is van je tekst en hoeveel woorden je gaat gebruiken. Vervolgens:

Beperk je onderwerpen
Schrijf op waar je over gaat schrijven. Passen deze onderwerpen bij elkaar? Wat is een logische volgorde? Dragen ze bij aan je doel? Past iets niet, streep het door, maar gooi het niet weg. Bewaar het voor een andere tekst.

Van beschrijven naar beleven
In je tekst wil je noemen welke producten je aanbiedt. Of welke resultaten je het afgelopen jaar hebt bereikt. Maar een droge opsomming onthoudt niemand. Wil je je lezer informeren? Als je je punten verwerkt in een verhaal, vergroot je de kans dat je informatie blijft hangen.

Kies je stijl
Wie is je lezer en wie ben je zelf? Beantwoord deze twee vragen en bepaal of daar een informele of juist zakelijke schrijfstijl bij past. Lees hier meer over in mijn blog Is jouw klant een ‘u’ of een ‘jij’?

Schakel terug
Halverwege de tekst kom je tot stilstand. Je blijft met vragen zitten of twijfelt over ‘hoe nu verder’. Raffel je tekst niet af maar schakel terug. Denk terug aan de gesprekken met je opdrachtgever, bel hem als je iets mist. Neem je gevoel serieus: jouw tekst kan niet uit de lucht komen vallen.

Ik blog regelmatig over wat ik opsteek tijdens klantcontacten. Hoe doe jij het? Deel het met mij!
Volg mij op Twitter @hannekebulten